توربوکلاب
توربوکلاب

توربو کلاب – دوباره XU7 خبرساز شد! ایران‌خودرو اعلام کرد «پژو پارس‌های تحویلی، از موتور xu7p یا ایکس یو سون پلاس استفاده میکنن». ما در توربو کلاب موتورها رو از جنبه متفاوتی بررسی می‌کنیم؛ اما XU7 مثل گاو پیشونی سفید میمونه! مگه یک موتور رو چند بار بررسی میکنن؟ ولی آیا مزایا و معایب این‌قدر واضح هستن؟ ادامه مطلب رو بخونین!

آشپزی ایرانی از روی دستور پخت فرانسوی!

این موتور نمونه بهبودیافته XU7 هست. پس همون حجم موتور 1761 سی‌سی رو داریم. به این موضوع هم کاری نداریم که عدد 1905 از کجا سروکله‌اش پیداشده.

 XUMXU7PXU7
حجم موتور1905 cc1761 cc1761cc
جدول مقایسه حجم موتور
آیا ایران‌خودرو برای xu7p از روی دست پژو تقلب کرده؟

به‌صورت کلی ایکس یو 7 پلاس اومد تا مصرف سوخت وحشتناک این موتور (که توی محدوده 9.5 لیتر/100 کیلومتر بود) رو به محدوده 7.7 لیتر برسونه. البته این حرف‌ها توسط ایران‌خودرو گفته‌شده؛ تا محصول به بازار عرضه نشده و تست نشده، هنوز به‌صورت قاطع نمیشه نظر داد.

 XUMXU7PXU7
مصرف سوخت (لیتر/ 100 کیلومتر)117.79.6
جدول مقایسه مصرف سوخت

افزایش توان موتور XU7P

اگر نگاهی به موتور بندازین؛ تغییری نمی‌بینین! اگر یکم حرفه‌ای‌تر باشین، شاید تغییراتی جزئی رو متوجه بشین؛ اما داستان پیچیده تره! چیزی که مثل روز مشخصه اینه که ایران‌خودرو تمرکزی روی افزایش توان نداشته؛ تغییرات این موتور بیشتر برای بهبود راندمان انجام‌شده.

تلاش ایرانخودرو برای افزایش توان!

تغییرات میل بادامک

درسته که توان بیشتر نشده؛ اما تغییرات اعمالی، باعث میشه تا این موتور، پتانسیل افزایش توان خوبی داشته باشه. برای مثال پروفیل میل بادامک در XU7P، لیفت 11.5داره. اگر این اعداد رو با XU7 مقایسه کنین؛ به‌سادگی متوجه میشین که XU7 پلاس لیفت بیشتری داره.

حتی اگر پروفیل میل بادامک موتور XUM رو در کنار XU7P بذارین؛ به‌سادگی متوجه میشین تغییرات این موتور تا حدی جزئی و خاص هست.

 XUMXU7PXU7
لیفت میل‌سوپاپ11L11.5L9.6L
Bore*stroke83*8883*81.483*81.4
جدول مشخصات انجین xu7p

تغییرات منیفولد هوا

بعضی‌ها میگن که در این موتور از منیفولد هوای موتور XUM استفاده‌شده؛ اما تفاوت‌هایی وجود داره. به دلیل تغییر شکل پورت هوای سرسیلندر، منیفولد هوا، فقط در ظاهر، شباهت‌هایی با منیفولد XUM داره؛ اما در باطن متفاوت هست.

تغییرات سیستم رادیاتور

طراحی سیستم رادیاتور آب به‌کلی عوض‌شده. منبع انبساط، به‌خوبی این مسئله رو نشون میده. سیستم خنک کاری جدید؛ مجهز به سیستم هواگیری خودکار هست تا دغدغه مالک رو کمتر کنه.

سایر تغییرات موتور xu7p

تفاوت‌های دیگه‌ای که در این موتور دیده میشه؛ شامل تغییراتی در پوسته یاتاقان، لنگ‌های میل‌لنگ، تغییراتی درمجموع پیستون‌ها (متریال استفاده‌شده با سایش کمتر) و درب قالپاق سوپاپ جدید هست. واشر سرسیلندر هم با نمونه CNG (با کیفیت بالاتر) تعویض شده.

سازگاری با بنزین معمولی؟

محفظه احتراق در این موتور طراحی کاملاً جدیدی داره. در طراحی‌های قدیمی موتور XU7، نسبت تراکم معادل 9.3 بود که عدد مناسبی برای استفاده از بنزین‌های معمولی به‌حساب میومد. در موتور XUM تراکم این موتور در محدوده 10.2 هست. اما در موتور XU7P، نسبت تراکم به 10.5:1 رسیده که عدد خوبی برای یک موتور مدرن محسوب میشه؛ اما باید ببینیم در طولانی‌مدت، مشکلی با بنزین غیر سوپر خواهد داشت یا نه.

 XUMXU7PXU7
نسبت تراکم10.210.59.3
جدول مقایسه نسبت تراکم
با افزایش نسبت تراکم، ناک زدن دور از انتظار نیست!

گشتاور بیشتر و راندمان بهینه‌تر!

سال‌هاست موتور XU7 بدون هیچ مشکلی خانواده‌های ایرانی رو به مسافرت میبره و میاره. حقیقت اینه که گشتاور مناسب این موتور، باعث شده تا کسی اعتراضی نداشته باشه. گشتاور XU7 در دور پایین ارائه میشه که حس تنبلی به راننده القا نمیکنه.

اما در XU7P با استفاده از ضرایب گیربکس بهتر و به لطف گشتاور قابل‌قبول، آرامش اتاق از همیشه بیشتر شده. دور موتور آیدل این موتور از 850rpm به 700rpm رسیده؛ این مسئله باعث میشه تا رانندگی شهری خوشایندتر باشه. گیربکس بهتر هم باعث میشه تا در سرعت 120 کیلومتر در ساعت، دور موتور حدود 500rpm پایین‌تر باشه.

حس ماشین و سرنشین‌ها توی جاده‌های کشور!

حرف آخر، موتور xu7p خوب است یا نه؟

این موتور هنوز به بازار عرضه نشده و تا نتیجه‌گیری نهایی فاصله زیادی داریم؛ اما به نظر میرسه ایران‌خودرو تغییرات مناسبی برای این موتور در نظر گرفته. نظر شما چیه؟ برامون بنویسین.
(این مطلب آپدیت خواهد شد)

به اشتراک بذارین!

نظری داری؟ حتما بنویس!

  1. سلام
    من مدل401سفارشی گرفتم:
    1-هزینه تعویض روغنش نسبت به قیمت ماشین زیاده و باید حتما روغن0-20 بریزید توش
    2-فاصله دنده 1با2نسبت به توان موتور زیاده و تو سربالایی 1رو باید تانزدیک5000بیاری که تو2 وا نسته.
    3-دنده5 سبک شده خیلی خوبه و اصلا صدای موتور نمیاد ولی باید تو جاده حواست به شیب باشه که زود دنده رو کم کنی .
    4-تو بازار الان اصلا ارزش نداره شما پارس رو 100میلیون گرون تر بخری بخاطر موتور tu5
    5-تو جاده اگه از120بیشتر نرید و سر گاز هم برید و به موتو فشار نیارید کمتر از صدی6میسوزونه(البته ماشین صفر با بنزینی که گازوئیل قاطیش نباشه)

    1. سلام. ممنونم از توجه‌تون
      چند وقت هست که ماشین رو خریدین؟
      مصرف شهری صدی چند هست؟

  2. سلام. من یه ماهه تحویل گرفتم داخل شهر بدون کولر صدی ۹ تا ۹/۵ می‌سوزونه که واقعا تعجب کردم.

  3. من برج ۱۰ تحویل گرفتم. ۱۸ ساله ۴۰۵ دارم. یه مقدار دنده دو عجیبه نسبت به ۴۰۵. دنده دو دنده سنگین نیست انگار. مصرفش چه تو شهر چه بیرون شهر عالیه. صدای موتور تو سرعت ۱۲۰ اصلا ندارید. لرزش موتور نسبت به ۴۰۵ خیلی کم شده. گشتاور تقریبا همون ۴۰۵. قدرت موتور مشخصا بیشتر شده. سیستم صوتی ماشین عجیب خوبه. برای خریدش اصلا شک نکنید. نسبت به رقبای هم قیمت خودش یه سر و گردن بالاتره.

  4. من این موتور روی آریسان دارم. صدای موتور کم نیست. نمیدونم گیربکس آریسان ۲ با سواری فرق کرده یا نه اما در دور های بالا شتاب چشمگیری داره. صدای انژکتور در حالت CNG میاد. مساله ناک زدن رو داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در این مقاله میخوانید:

بیشتر بخونین:

تجربه بهتر در اپلیکیشن

همین الان دانلودش کن!