تنها راهی که وجود داره تا به ماشینمون ظاهر اسپرتی بدیم؛ استفاده از سپر فایبرگلاس یا کیت های بدنه فایبرگلاس هست؛ با توجه به اینکه این قطعات بعضی وقت ها به صورت پلاستیکی هم دردسترس هستن؛ اما چون قیمت بهتری دارن، خرید قطعات فایبر در اولویت میاد.
در این مقاله میگیم که یک قطعه خوب فایبر چه مشخصاتی داره.
اگر فایبرگلاس خوبه چرا کارخونه ها ازش استفاده نمیکنن؟
فایبرگلاس یک ماده سبک، مقاوم و بادوام هست؛ این کامپوزیت مدت زیادی هست که در ساختار قطعات بدنه خودرو بهکار میره. برای مثال در سال 1967، کارخونه شورولت، بدنه فایبرگلاس رو برای ساخت کوروت استفاده کرد. این کار باعث شد تا قیمت ماشین کاهش پیدا کنه و البته مهم تر از اون؛ وزن ماشین به طرز قابل توجهی کم شد.
رنو مگان هم یکی از ماشین های تولید انبوه هست که قطعات فایبرگلاس داره. گلگیرهای مگان از کامپوزیت فایبرگلاس ساخته شدن که باعث میشه در ضربات، آسیبی به ماشین وارد نشه. بعلاوه با کاهش وزن، به هندلینگ بهتر و کاهش مصرف سوخت هم کمک میکنه.
استفاده از قطعات فایبرگلاس به خاطر وزن کم و مقاوت بالا در برابر ضربه در خودروسازی به شدت محبوب هست. بعلاوه “عدم پوسیدگی” و “ترمیم راحت” هم از دلایل مهمی هستن که فایبرگلاس رو تبدیل به یک متریال عالی برای تولید قطعات خودرو میکنه.
چالشهای تولید قطعات فایبرگلاس در ایران
سالهای زیادی هست که در ایران؛ قطعات فایبرگلاس برای ساخت کیت های بدنه ماشین ها استفاده میشن. کارگاه های قدیمی و پرآوازه ایرانی، هر سال دستاوردهای بسیار قدرتمندی رو به جامعه ماشین بازها معرفی میکنن و همه رو به وجد میارن.
اما هر وقت کار خوب وجود داره؛ قطعا کار بد هم وجود داره! در همین سالها بعضی از کارگاه های تولیدی، به خاطر بالا بردن سود فروش، اقدام به استفاده از مواد بی کیفیتی کردند که باعث بد نامی این متریال شد. اجرای خوب فایبرگلاس، مشخصات مهمی داره که در ادامه بهش میپردازیم.
چرا بعضی از سپر های فایبرگلاس درست فیت نمیشن؟
قطعا یک رفیقی داری که قطعه فایبر میخره و بعد از چند هفته، قیافه ماشینش مثل مستربین میشه.
انعطاف پذیری قطعات فایبرگلاس نکته بسیار مهمی هست که هیچجا بهش اشاره نمیشه. استفاده از رزین مرغوب و فرایند خشک کردن صحیح فایبرگلاس باعث میشه تا کیفیت بالا و انعطاف پذیری خوبی داشته باشین. گاهی اوقات بعضی از کارگاه ها برای سنگین کردن قطعات ( و فرو کردن حس محکم بودن قطعه به مشتری!) از موادی استفاده میکنن که نهتنها قطعه رو سنگین میکنه؛ بلکه باعث میشه تا در طولانی مدت ترک های ریزی در سطح به وجود بیاد و همه زحمات نقاش رو دود کنه.
در ادامه متن یه سری توضیحات درباره اجرای صحیح فایبرگلاس آوردیم؛ البته که این کار نیاز به تجربه بالایی داره و خیلی از نکات در قالب متن نمیگنجه.
اجرای درست فایبرگلاس
در کشورما ، بعضی از قطعات فایبرگلاس به دلیل تولید غیراستاندارد، کیفیت پایینی دارن. اگر این قطعات بهصورت اصولی تولید بشن، قطعا عملکرد و طول عمر بالایی خواهند داشت. نکته مهم در خرید این قطعات، توجه به کیفیت ساخت و اجرای دقیق و درست فرایند تولید هست.
مثلا در قسمت هایی که فشار بیشتری رو تحمل میکنن (مثل لبه های سپر فایبرگلاس) باید از ساختار چند لایه استفاده کرد. این کار استحکام قطعه رو بالا میبره. گوشه سپر ها و گلگیرها نقاطی هستن که در طراحی قطعات فلزی، چالش های بسیار زیادی دارن؛ پس در این موارد باید با دقت تر عمل کرد.
یکی از نکات مهم در انتخاب قطعات بدنه فایبرگلاس، ضخامت و انعطافپذیری اونهاست. اگه ضخامت بیش از حد باشه، قطعه شکننده میشه (اگر سپری خریدی که سنگین بود و خیلی محکم به نظر میومد؛ مطمئن باش خیلی راحت با یه تقه میشکنه!) و اگه بیشازحد نازک باشه، استحکام لازم رو برای مواجهه با ضربات نداره.
جدیدا با پیشرفت علم، میشه با استفاده از بافت فشرده الیاف و رزین با کیفیت مرغوب، میشه قطعاتی با ضخامت کم و مقاومت بالا تولید کرد. این قطعات در عین سبکی، استحکام و دوام بالایی دارن و از لحاظ قیمتی هم مقرون به صرفه هستن.
چرا خرید سپر های فایبرگلاس در ایران بهصرفه است؟
- قیمت پایینتر نسبت به قطعات فلزی و پلاستیکی: قطعات فایبرگلاس ارزونتر از نمونههای فلزی و پلاستیکی هستند و هزینه تعمیر آنها نیز کمتر است.
- مقاومت در برابر زنگزدگی و خوردگی: برعکس قطعات فلزی، فایبرگلاس دچار زنگزدگی و پوسیدگی نمیشه.
- سبکی و بهبود عملکرد خودرو: چون وزن این قطعات کمتره، مصرف سوخت کم میشه و ماشین سریعتر راه میره.
- قابلیت تولید سفارشی: اگه طرح خاصی مد نظرتون هست به سادگی قابل اجراست!
نام قطعه | قیمت قطعه پلاستیکی | قیمت قطعه فایبرگلاس |
سپر 206RC | از حدود 6 میلیون تومن | از حدود 1.800 میلیون تومن |
گلگیر 206RC | از حدود 7 میلیون تومن | از حدود 2.5 میلیون تومن |
سپر Mi16 405 | موجود نیست! | از حدود 2 میلیون تومن |
بال Mi16 405 | موجود نیست! | از حدود 600 هزارتومن |
چه چیزهایی در تولید قطعات فایبرگلاس مهمه؟
از مهم ترین مواردی که اهمیت داره؛ رزین و الیاف هست. اگر در قطعه تولید شده رزین نامرغوب استفاده شده باشه؛ بعداز مدتی قطعه تاب بر میداره و ترک های ریز توش پیدا میشه.
در بعضی از کارگاه های تولیدی، برای سنگین تر شدن قطعه (و القای حس کیفیت به مشتری!) از موادی استفاده میشه که در طولانی مدت ترک میخوره و باعث میشه کل هزینهای که برای رنگ قطعات دادین دود بشه و بره هوا!
با توجه به اینکه تولید قطعات فایبرگلاس کارتخصصی هست و نیاز به تجربه زیادی داره؛ بهتره از جایی خرید کنید که مطمئن باشه و گارانتی قابل قبولی برای قطعاتش داشته باشه.
چطور بفهمیم یک سپر فایبرگلاس کیفیت خوبی داره؟
یک قطعه فایبرگلاس باکیفیت، ویژگی های زیر رو داره:
- ساختار چندلایه و مقاوم در نقاط تحت فشار
مثل گوشه سپر ها و نوک گلگیرها - ضخامت استاندارد برای تعادل بین استحکام و انعطافپذیری
انعطاف پذیری به فیت شدن بهتر هم کمک میکنه - استفاده از مواد اولیه باکیفیت، شامل رزین مرغوب و الیاف فشرده
باعث عمرطولانی میشه - فرایند پخت و قالبگیری دقیق برای سطحی یکدست و بدون نقص
باعث کاهش هزینه های نقاشی و فیت شدن بهتر میشه - مقاومت بالا در برابر شرایط محیطی مانند رطوبت، گرما و ضربه
اگه به دنبال این هستین که به ماشینتون یه رخ جدید و متفاوت بدین، استفاده از قطعات فایبرگلاس یک انتخاب عالی هست. اما موقع خرید حتما به کیفیت مواد و قطعه توجه کنین تا در طولانی مدت، پولتون به باد نره!