ماشینهای کوچک پژو همیشه حس و حال خاص خودشان را دارند. 205 همیشه یک خودروی گوگولی در ذهن ماست یا مثلاً 206 یک ماشین همهکاره است! حتی 207 با اینکه یک 206 است همچنان فرق دارد و کلاس کاری متفاوتی دارد. امروز در توربو کلاب تاریخچه هاچبک های مختلف پژو را باهم مرور میکنیم!
آغاز تاریخچه پژو هاچبک با 205!
نسل اول هاچبک های پژو، همین 205 معروف کشورمان است. این ماشین از سال 1983 تا 1998 تولید شد. در سال 1984 لقب خودروی دهه را از مجله Car Mag دریافت کرد. طراحی 205 با همکاری پینین فارینا انجام شد اما طراحی نسخه کابریولت کاملاً کار پینین فارینا بود.
موتور این خودرو از موتورهای سری X بودند؛ اما در نسلهای بعدی از موتورهای XU و TU استفاده شد. سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و تورشن بار در عقب از دلایل موفقیت این خودرو است!
نسخههای خاص با قدرت بیشتر هم از سال 1984 وارد بازار شدند که از 104 اسب تا 197 اسب بخار قدرت داشتند.
داستان از 106 شروع میشود!
اگر فقط یکی دو روز بین 206بازها گشته باشید و ریزودرشت زندگیشان را بدانید؛ میدانید که عاشق 106 هستند. یک ماشین کوچک با موتور غول!
نسل اول این ماشین در سالهای 1991 تا 2003 تولید میشد. ابتدای کار با موتور 1.1 لیتری کاربراتوری شروع شد ولی در سال 1992، موتورش انژکتوری شد.
بلوغ 106 و مرگ پدربزرگ!
داستان نسل دوم 106 از سال 1996 شروع میشود. در نسل جدید، ستونها تقویت شدند و برای اولین بار راننده و سرنشین ایربگ دار شدند. شیشههای برقی، فرمان هیدرولیک و وزن کمتر، هدایای ناقابل پژو برای کسانی بود که نسخههای قویتر 205 را میخریدند.
البته 106 پدربزرگش را خیلی راحت کشت! 106GTi، جایگزین 205GTi شد. در این نسخههای خاص پرقدرت، وزن خودرو تا حدود 825 کیلوگرم پایین آمد تا بازهم وحشیتر شود؛ اما با تمام این تعریفات باید بدانید پژو، پژو است و فرانسوی بازیهای خاص خودش را دارد!
در سال 1195 نسخهای از پژو 106 برقی معرفی شد؛ احتمالاً برای اینکه طرفداران پژو زیادی عشقوحال کرده بودند و باید زهرمارشان میشده!
این مسئله باعث شد تا پژو از اولین تولیدکنندگان ماشینهای برقی بشود. این ماشین درنهایت مزخرف بودن میتوانست با یک باک برق (یا همان شارژ خودمان!) یک مسافت 100 کیلومتری را با سرعت 90 کیلومتر بر ساعت برود.
شروع قرن جدید و سبک فروش جدید!
داستان 206 از سال 1998 شروع نمیشود. درواقع پژو در آن سالها آنقدر خودروی خوب داشت که واقعاً نمیتوانستید بین ماشینهای خوبش انتخاب کنید! البته یک دلیل دیگر هم برای نخریدن هاچبک های پژو وجود داشت. در آنها سالها ماشینهای هاچبک موجودات دوستداشتنی نبودند؛ به این دلیل که بازه قیمتی این خودروها جایی قرار میگیرد که میتوانید با آن ماشینهای بهتر و بزرگتری بخرید! دقیقاً مثلاینکه بتوانید ششلیک بخورید ولی بروید 10 تا ساندویچ کالباس گربهای بخورید.
پس پژو مجبور شد تا بازار کالباس دوستان را منتظر بگذارد تا گشنه شان بشود! پس از مدتی توی کف گذاشتن طرفداران هاچبک ها پژو 206 را معرفی کرد.
داستان 206 در ایران هم داستان جالبی دارد. این ماشین با موتورهای 1.1 لیتری تا 1.6 وارد ایران شدند. اما خارج از ایران تا 1.9 لیتری هم وجود دارد! در سال 1999 ورژن 2لیتری GTi معرفی شد و 210 کیلومتر بر ساعت، سرعت میرفت! اما اگر دنبال RC میگردید باید بگویم سال 2003 معرفی شد! صفرتا صد RC معادل 7.4 ثانیه بود که برای یک هاچبک شهری در آن زمان عدد خیلی سریعی بود.
مدلهای خیلی متنوع دیگری هم از 206 به بازار آمد. 206SW، 206CC، 206 سدان یا همان SD خودمان (که دستپخت خودمان هم هست!) و بسیاری مدلهای جالب دیگر که یکی از آنها 207 بود!
وقتی فرانسه و برزیل برای ایران ماشین میسازند!
حقیقت این بود که پژوی طراحیشده در سال 1999 برای سال 2008 ظاهر جالبی نداشت؛ طی این زمان حدوداً 10 ساله، زبان طراحی پژو عوضشده بود! به همین دلیل پژوی 206+ یا i207 برای بازار برزیل معرفی شد و سال 2010 پای این ماشین به ایران باز شد. بااینحال به دلیل تحریمها تولید این خودرو در سال 2011 موقتاً قطع شد.
این روزها 207 با اعضا جوارح همان 206 های ایرانیزه معروف تولید میشود که طراحی جدیدی دارد و کلاً مشتریپسندتر است!
و اما خود 207!
اواخر تاریخچه پژو های هاچبک به پژو 207 میرسد. این خودرو جایگزین 206 بود و از 90 تا 175 اسب قدرت داشت. پرقدرتترین موتور این ماشین با کد THP175 به بازار آمد که توسط BMW طراحی و ساختهشده بود.
در نسخه نهایی 207 قدرت موتور به 184 اسب رسید و تغییرات نرمافزاری در کامپیوترها و چراغهای LED برای این ماشین عرضه شد.
گردآوری مطالب: مهندس امیرحسین محمدی