توربوکلاب
توربوکلاب

توربو کلاب – میخوایم با یک موتور غول ژاپنی دور دور کنیم که از سال 1987 تا همین روزها روی خط تولید بوده! موتور 4g63 از اون موتورهایی‌ست که هر ژاپنی و غیر ژاپنی دوست‌اش داره! چرا؟ دلیلش ساده‌ست: موتور 2 لیتری که بتونه به‌شدت پتانسیل تقویت داشته باشه؛ بعلاوه فس فس توربو و یک ترکیب پررو از وزن کم و قدرت خیلی زیاد!

موتور میتسوبیشی
موتور 4G63 رویایی در لنسر EVO

مشخصات فنی موتور 4G63

حجم1997CC
قدرت فابریک271 اسب بخار
گشتاور فابریک320 نیوتون متر
بور*استروک85*88
ترتیب احتراق1.3.4.2
توربودارد
ماکزیمم قدرت تیون شده3000اسب بخار (توسط اکستریم تیونرز یونان)
وزن160 کیلوگرم
مشخصات موتور 4g63

موتور 4G63 ، محبوب میتسوبیشی!

شاید به ایران‌خودرو بابت گذاشتن موتور TU5 روی همه داشته و نداشته‌اش گیر بدین؛ اما مدت زیادی هست که میتسوبیشی این کار رو با 4g63 میکنه. اگر بخواهیم ساده بحث کنیم، گالانت VR4، نسل‌اندرنسل لنسر EVO و البته یک نسخه خاص از سوپر اسپرت مکلارن F1 هم وجود داره که از این انجین استفاده میکنه! درواقع 4g63 مثل یک سس قرمز یا سفید هست؛ هر جا باشه چاشنی خاص خودش رو داره!

بله! در مکلارن F1 موتور میتسوبیشی گذاشتن!

پررو و بی‌ادعا!

البته این برای تمام خودروهای ژاپنی صدق میکنه! اگه یکم به ماشین‌های تیون شده ژاپنی‌ها نگاه کنین؛ به‌سادگی متوجه میشین که فلافل سلف‌سرویسی هستن که خیلی راحت با چلوکبابی لوکس شهر رقابت میکنن! درواقع فقط باید در حد توان مورد نیازتون ازشون قدرت بکشین و بعد، منتظر معجزه باشید. (البته شاید درباره فلافل، موضوع به همین سادگی حل نشه!)

گالانت amg
گالانت تیون شده توسط AMG

اگه بخوایم به مخلفات سلف‌سرویس نگاه کنیم؛ در ابتدای لیست اسم AMG بسیار خوشمزه به نظر میرسه. شرکت AMG قبل از مخلوط شدن با مرسدس بنز، یک نسخه خاص از 4g63 تولید کرد که مشخصات فنی‌اش جالب به نظر میرسه.

موتور 4g63 AMG
انجین 4G63 تیون شده توسط AMG

اگر یکم جلوتر بریم، با نسخه‌های WRC فورجی63 آشنا میشیم. با ترکیب گالانت VR4، در یک بازه زمانی، دهان خبرنگاران برای تهیه گزارش پر از خاک می‌شد.

گالانت رالی
پرواز گالانت با موتور بی نظیر میتسوبیشی

اما در دنیای امروز، تیونینگ اونقدر پیچیده شده که اگر بشنوین، موتور پراید 400 اسب تولید می‌کنه موضوع پیچیده‌ای نیست:

خوب گرفتن دیگه!

موتور 4g63 تا سقف 2500 اسب بخار هم رفته و برگشته. حقیقت اینه که این موتور جا داره تا 1 لیتر دیگر هم بزرگ بشه. بازار تیونینگ این موتور هم به‌اندازه بازار شکم جالبه! انواع میل‌سوپاپ، کیت‌های استروکر، لوازم دور بالا و… موجود هست؛ فقط باید هوس فلافل داشته باشی! تنوع بالای لوازم این موتور باعث می‌شه تا فورجی63 یکی از بهترین انجین های درگ و ریس باشه.

بلوک سیلندر 4g63

نسل های مختلف موتور 4G63

میتسوبیشی انواع مختلفی از 4g63 تولید کرده. این انجین از سری موتورهای Sirus هست که در سه نسل تولید شد.

نسل اول

از سال‌های 1996 تا 1987 روی لنسر های EVO یک تا سه خدمت می‌کرد. تراکم این موتور 708 به یک است و فشار توربو هم به 8.7 پی اس آی می‌رسه. نسل اول این موتور، قدرت 195 اسب در 6000 دور و 294 نیوتون متر رو به سیستم انتقال قدرت اعمال می‌کرد. بعضی وقت‌ها با دست‌کاری و کمی سیخ زدن، این عدد به 220 اسب هم میرسه! (نسل اول لنسر EVO)

لنسر EVO نسل 1
میتسوبیشی لنسر EVO نسل 1

درسال 1990 تغییراتی روی نسل اول انجام شد. این تغییرات شامل انژکتورهای جدید، اینترکولر بزرگ‌تر و شاتون های سبک‌تر بود. تراکم این موتور جدید به عدد 8.5:1 رسید. درنهایت چیزی که عاید راننده می‌شد، 260 اسب و 309 نیوتون متر بود(نسل دوم لنسر EVO). زمان که گذشت، مهندس‌ها متوجه شدن که با توربوی بزرگتر و تراکم بیشتر، میشه به 270 اسب و 309 نیوتون متر گشتاور هم رسید! (نسل سوم لنسر EVO)

لنسر EVO نسل 3
میتسوبیشی لنسر EVO نسل 3

نسل دوم

این موتور روی EVO های 4 تا 6 استفاده شد. در این نسل، موقعیت موتور به سمت راست متمایل و جنس واشر سر سیلندر فولادی شد. پیستون‌ها، فلایویل و میل‌سوپاپ‌ها نسبت به نسل قبلی ارتقا پیدا کردن. (نسل چهارم لنسر EVO)

لنسر EVO نسل 4
میتسوبیشی لنسر EVO نسل 4

در نسل دوم 4g63 خروجی دود در سرسیلندر ها تغییر کرد و پاشش انژکتورها به 450 سی سی رسید. سیستم مکش هم تغییرات خاصی رو تجربه کرد. درنهایت با نسبت تراکم 8.8:1 و 13psi بوست توربو، 280 اسب بخار و 353 نیوتون متر گشتاور تولید شد. (نسل پنجم لنسر EVO)

لنسر EVO نسل 5
میتسوبیشی لنسر EVO نسل 5

در مرحله بعد میل‌سوپاپ‌ها، انژکتورهای560 سی سی، توربوی بزرگتر و سیستم خنک کاری قوی‌تر برای ارتقای موتور استفاده شد؛ اما خروجی موتور هنوز با همون رقم‌های قبلی بازی می‌کرد. (نسل ششم لنسر EVO)

لنسر EVO نسل 6
میتسوبیشی لنسر EVO نسل 6

نسل سوم

آخرین نسل انجین فورجی63 روی نسل هفتم EVO استفاده شد. این موتور 272 اسب و 343 نیوتون متر قدرت داره. میل‌سوپاپ جدید، توربوشارژر بزرگتر، منیفولد هوای جدیدتر، واتر اینجکشن و رادیاتور روغن، تغییراتی بودن که این نسل تجربه کرد. (نسل هفتم لنسر EVO)

لنسر EVO نسل 7
میتسوبیشی لنسر EVO معروف نیدفوراسپید

در نسل بعدی لنسر EVO، میل‌سوپاپ‌ها سبکتر، شاتون‌ها فورج، خروجی دود جدید و پیستون‌ها آلومینیومی شدن. قدرت فابریک این موتور برابر 265 اسب و گشتاور‌ش به 355 نیوتون متر افزایش پیدا کرد. (نسل هشتم لنسر EVO)

لنسر EVO نسل 8
میتسوبیشی لنسر EVO معروف نیدفوراسپید

نسل چهارم موتور 4G63

درنهایت و با عرض تأسف به مناسبت از دست دادن 4g63 گرامی‌مان؛ نسل آخر آن را در لنسر EVO9 استفاده کردیم. این موتور با تکنولوژی MIVEC عرضه شد که اگر بخوایم به زبان آدمیزاد بگیم؛ همون سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ میتسوبیشی هست. رینگ‌ها و پیستون‌ها هم بهبود پیدا کردن و قدرت نهایی موتور به 280 اسب و گشتاور 400 نیوتون متر رسیده.

لنسر EVO نسل 9
میتسوبیشی لنسر EVO نسل 9

مشکلات و حساسیت ها

از مشکلات بزرگ موتور 4g63 ، میتونیم به مشکلات مربوط به تعویض روغن اشاره کنیم. عدم تعویض روغن به‌موقع در این موتور، باعث به هم خوردن بالانس شفت‌ها میشه؛ شفت‌ها هم به دلیل آسیب‌دیدگی یاتاقان‌ها میشکنه و قوز بالای قوز و تمام!
اگر فکر میکنین که نکته‌ای این موتور جا مونده که نگفتیم برامون توی کامنت ها بنویسین!

به اشتراک بذارین!

نظری داری؟ حتما بنویس!

  1. MIVEC..
    VTEC.. میتسو در نسل ۹ !! و هوندا در دهه ی ۹۰ ..
    حرفی نیست..
    بابت مقاله دقیق و صریح سپاس.

  2. مرسی از مقاله کامل و روانی که نوشتی.لذت بردم واقعا‌.
    4g63 2000cc واقعا تو کلاس خودش غول بی شاخ و دمیه… وقتی پشتش میشینم واقعا متشینی نیست که بتونه ب گرد پاش برسه.
    مرسی ژاپن🎌🎌

  3. سلام قطعات این موتور پیدا میشه تو بازار؟ چون تو سایت دیوار لنسر هست با موتور 4g63t قیمتاشون از 300 تا 450 خریدشون بصلاح هست بنظر شما

    1. قطعات خاص معمولا از دبی و کشورهای مجاور میتونین بیارین مشکلی نیست
      ولی از بابت لوازم معمول شاید سخت باشه ولی مشکلی نیست. ماشین بازی دردسر داره همیشه 🙂

  4. مقاله ای که نوشتین نشان دهنده ذوق سرشار همراه با نکته سنجی دقیق و علمی بود،مدتها بود منتظر چنین مقاله ی دقیق و در عین حال مشروحی درباره انجین های میتسوبیشی بودم.خیلی خیلی از شما سپاسگذارم

  5. سلام دوستان من میخام یه گالانت بخرم که موتورش تعویض شدن و از فورجی ۶۳ به فورجی ۶۷ تبدیل شده.. لطفا راهنماییم کنید بهتره یا بدتر بگیرمش یا نه؟؟؟؟ اخه خیلی تمیزه دلم گیر کرده

    1. فورجی 67 همون قابلیت های تیونینگ رو رو داره و فرقی از بابت بحث فنی (به صورتی که بخواد مانع کار بشه) نداره.
      خلاصه که مبارکتون باشه. شیرینی بچه های توربو کلاب هم فراموش نشه 😂❤️

  6. سلام میخوام میتسوبیشی بخرم یکی پیدا کردم موتورش 4g63هست فقط مشکل سرسیلندر داره باید کامل عوض بشه میخواستم ببینم اگه سرسیلندر پیدا کنم مکانیک معمولی میتونه تعویض کنه یا باید پیش مکانیک مخصوص خودش بره .البته میتونم سرسیلندر سالم و نو پیدا کنم هزینش چقدر میشه .ممنون اگه کسی میدونه راهنمایی کنه ایمیل برام بفرسته ..ممنون

  7. سلام‌‌من‌یه‌گالانت‌اچار‌نخورده‌خریدم‌موتور‌۴g63
    ماشین‌کم‌کاره‌وموتور‌پلمپ‌‌ولی‌‌تا‌حالا‌ندیده‌بودم‌که
    ‌موتور‌بالانسر‌نداشته‌باشه‌ولی‌موقع‌‌باز‌کردن‌‌قاب‌
    متوجه‌شدم‌بالانسر‌نداره‌‌میخوام‌بدونم‌چرا‌‌اینجوریه
    ‌هیچگونه‌لرزش‌هم‌نداره‌موتور‌هم‌پلمپه‌
    ممکنه‌توضیح‌دهید‌ممنونم

  8. با سلام خدمت شما و سایت خوبتون، میخواستم بابت مطلب به این جامعی و کاربردی حسابی ازتون تشکر کنم،
    گرچه باید اضافه کنم این تکلونوزی ها مال کشور عقب مونده ژاپنه، اگر مثل ایران عرضه پیشرفت کردن داشتن اونموقع میتونستن این موتور رو بردان رو هرچی ماشینو موتورو کامیونو اتوبوسو و…. سوار کنن،
    متاسفانه ژاپنی ها خنگن اگه مثل ایرانی ها باهوش بودن ی ایرانخودرو و سایپا میساختن با ی موتور ۲۰۰۰مدل ماشینو میدادن بیرون دقیقا عین ما که ی موتوره پیکان داشتیم که از ۱۷۹۹ تا ۲۰۹۹ هنوزم داریمش یا موتور پژو پرایدمون محصول بسیار خفن مگا موتور که ۸۰۰۰ اسب بخار در ۱۵۰۰۰ نیوتونه

  9. سلام وقتتون بخیر
    خیلی مطلب خوبی بود
    ولی یه سوالی برام پیش اومد اینه که مصرف سوختش در 100 کیلومتر چقدره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در این مقاله میخوانید:

بیشتر بخونین:

مشاهده بهتر در اپلیکیشن توربو کلاب