اوایل دهه هشتاد بود که ایرانخودرو با واردکردن 206 تیپ 5، یک خودروی جدید معرفی کرد؛ اما نمیدانست همین ماشین بهظاهر کوچولو، غمخوار تمام بدبختیهایش میشود. حقیقت این است که اگر به محصولات این خودروساز عزیز نگاه کنید؛ میبینید که تمام خودروهایش روزی یا امروز با موتور TU5 محبوب روی خط تولید هستند! در این مطلب قصد داریم تا بررسی کنیم و ببینیم چرا این موتور کوچک انقدر محبوب شده است.
اوضاع کثیف در فرانسه!
داستان از سال 1986 شروع میشود. سیتروئن AX خودرویی بود که برای اولین بار با موتور TU5 ازدواج کرد. درواقع، پژو دنبال موتوری بود که بتواند موتورهای سری XU را از دور خارج کند. غیر از مسئله شوم واشر سرسیلندر که در سازههای جدید ایرانی بهوفور دیده میشود؛ آلایندگی این موتور باعث شد تا پژو سری XU را دنبال نخود سیاه بفرستد و TU را جایگزین آن کند.
این موتور دارای استاندارد آلایندگی یورو 3 است و مبدل کاتالیستی دارد. پاشش سوخت چندنقطهای را هم بهعنوان مخلفات اضافه کنید تا شاید بیشتر از XU ها دلزده شوید!
پژو در سری جدید موتورهایش تصمیم گرفت که معماری میلسوپاپها را متحول کند. میلسوپاپها در قسمت بالای سرسیلندر قرار دارد و تسمه بدون زنجیر، واسطه میللنگ و میلسوپاپ است؛ بعلاوه موتورهای سری TU بهصورت کاملاً عمودی قرار میگیرند و طول درایو نامساوی دارند.
شاه موتور TU ها!
این موتور توی هر کاپوتی که فکرش را بکنید رفته است! از پژوی 106 GTi با آن غرور، تا سیتروئن C2 VTS! داستان تازه اینجا جالب میشود!
تعداد زیادی از خودروهای پژو سیتروئن از این موتور استفاده روزانه میکنند! این موتور به دلیل داشتن بلوکه سیلندر چدنی میتواند برای بسیاری از خدمات موردنیاز شما آماده باشد. سری TU در خدمت رالی سواران عزیز هم بوده و مقاومت زیادی در برابر حرکتهای فشار بالا دارد.
2JZ یا TU5 ؟
اما سابقه TU در ایران آنقدر هم که فکرش را میکنید پیچیده نیست. در این روزها یک فرمول کلی برای ساختن یک خودروی دریفت معرکه وجود دارد؛ 2JZ بعلاوه هر ماشینی یک ماشین دریفت عالی میشود؛ این مسئله را چه بخواهید و چه نخواهید، باید باور کنید!
و البته کارخانههای داخلی هم چنین رویهای دارند. درواقع فاصله شما تا یک خودروی ساخت داخل، یک موتور TU5 است!
جدای از 206 و رانا که میدانید، پژو 405، پژو پارس، H30 کراس و حتی تعدادی سمند هم داخل این بازی کثیف شدهاند. حقیقت این است که این موتور تواناییهای زیادی دارد و اگر میبینید همهجا هست؛ حتماً دلیل قانعکنندهای برای آن وجود دارد. این جدول جادویی را یادتان باشد!
104 HP | TU5 J2 |
118 HP | TU5 J4(NFX) |
110 HP | TU5 JP4(NFU) |
120 HP | TU5 JP4S(NFS) |
97 HP | TU5 JP(NFT) |
114 HP | TU5 FC5(FT3) |
جدای از این مسائل، شرکت PSA ساخت موتورهای TU را بر پایه یک کد دیگر به نام EC ادامه میدهد. این موتورها بیشتر در روسیه و چین استفاده میشوند. این موتور ها در سری جدید تولیدات ایران خودرو (معروف به TU5 پلاس) دیده میشود.
و اما موتور TU5!
اطلاعات موتور TU5 در جدول زیر آمده است:
حجم | 1587CC |
قدرت فابریک | 108 اسب بخار |
گشتاور فابریک | 146 نیوتون متر |
بور*استروک | 78.5*82 |
ترتیب احتراق | 1-3-4-2 |
توربو | ندارد |
ماکزیمم قدرت تیون شده | محدوده 600 اسب بخار |
نسبت تراکم | 1:10.8 |
آرایش میل بادامک ها | DOCH |
داستان جالب در روند ساخت این موتور جایی شروع میشود که پژو با همکاری BMW، تغییراتی در ساختار سرسیلندر 16 سوپاپ این موتور اعمال میکند. این تغییرات باعث میشوند تا در عین داشتن توانایی بالقوه برای تیونینگ، استهلاک پایین هم داشته باشد. شاتون های کوتاه و سیستم روغنکاری باعث میشود یک موتور حرفگوشکن برای دورهای بالا باشد.
این موتور در حالت کلی 108 اسب بخار قدرت دارد که با 146 نیوتون متر گشتاور ترکیب میشود. هرچند از زمانی که جریانات حالت ایرانیزه به خودشان گرفتند اوضاع کمی قاراشمیش شد!
داستان موتور TU5 ایرانیزه!
درروند ایرانیزه شدن TU5، سیستم برق موتور، کویل ها، وایرها، دریچه گاز و جنس لوازم سرسیلندرعوض شد. این تغییرات باعث شد تا قدرت تولیدی این موتور در مدلهای با دریچه گاز سیمی به کمترین میزان خودش برسد (104 اسب بخار).
اما خبر خوب اینکه در مدلهای جدید با ECU های ME17 توان تولیدی به محدوده 108 اسب بخار رسیده است. شاید وضعیت آنقدر که فکر میکردیم هم بد نباشد؛ شاید هم باشد!
شما از موتور TU5 بگویید! موتور خوبی هست یا نه؟
نظری داری؟ حتما بنویس!
داداش اشتباه زدی
موتور 206 wrc موتور EW10 توربو بود
بله نسخه اصلی از همون موتور استفاده میکرد
اما نسخه های رالی زیادی هم وجود دارن که از موتور TU5 هم استفاده میکنن.
داداش mi16 دو تا موتور با دو کد داره ، xu9j4 و xu10j4 ، فرق شون چیه ؟ هر دو انژکتوری هستن یا نه ؟ ممنون میشم توضیح بدید ????
هر دو انژکتوری هستن ولی تفاوتشون زمین تا آسمونه! تمام قسمت های موتور تغییر کردن و زیر موتور فرق اساسی داره
سلام،عرض ادب،داشتم نمودار مشخصات فنی تیوفایو نگاه میکردم که با تراکم پیستون 10.8 شده 108 اسب موتور 16v دو میل سوپاپ،حالا xu7L3 با تراکم پیستون 9.3 شده 100 اسب موتور 8سوپاپ تک میل سوپاپ،حالا جالب اینجاست اگر ما تراکم تیوفایو رو بکنیم مثل xu7L3 میشه حدود 93 اسب و حالا تراکم xu7 رو بکنیم tu5میشه چیزی حدود 115 اسب، اینا ارقام حدودی بود،خواستم بگم فرانسه با یه موتور 8سوپاپ قدرتهایی گرفته که از 16 سوپاپ نمیشه گرفت پس نتیجه میگیرم چهار نفر تازه کار نمیتونن بگن xu7 ایراد ساخت داره چون xu7 ایران هیچ ربطی به فرانسه ندارع فقط یه ماکت از روی نسخه فرانسوی هست ????????
????Honda????
/// هیچ موتوری موتور هندا نمیشه… 🙂 ///
سلام،کد موتور بیانگر همه چیز هست،xu9j4 بلوک المینیوم،xu10j4 هم بلوک چدن که میشه mi16 نسل2،که با gti6 نیم موتورش یکیه
سلام و خسته نباشید
سال 88 و 89 پژو 405 glx با موتور tu5 تولید شد و رنگشون سفید بود
خواستم بدونم که موتوروشون nfu بود یا tu5 ایرانیزه
ایرانیزه هست ولی سرسیلندر TB اروپایی دارن
سلام
این موتور های tu5, فرانسه کشش شون چقدر هست باهاشون تا چه دور موتوری میشه رانندگی کرد و فشار آورد البته نه همیشه بعضی وقت ها
اطلاعات دارید ممنون میشم جواب بدید
سلام کشش مناسبی داره سوالتون کلی هست
بگین با چه موتوری دارین مقایسه میکنین که بهتر بتونم راهنماییتون کنم
ان اف یو موتور سر سخت خوبیه من دارم مقاومت بالایی داره بخاطر پیستون کله قندی ۳دهم تراکمش بالاست یعنی کمپرسش بالاست با ایسیو ۷۴۴. اما موتور ان اف اس قویتر بخاطر میل سوپاپ و منیفولد فلزی هوای بیشتری میبلعه .۱۰۶ هم موتور خیلی قوی اونم بخاطر منیفولد ک بنده دارم هم بخاطر میلسوپاپ ۱۰۶ معروف با ایسیو مگنت مارلی ک در ایران این موتور جواب نمیده نایاب . بنظرم ان اف اس با ی ریمپ و هدرز بهتری نوع ی موتور شهری وحشی واسه ایران فوق العادس
سلام .داداش ی میلسوپاپ قوی مث ان اف اس از کجا میتونم تهیه کنم بصورت فابریک بسته شع نیاز ب تنظیم ساعتی نباشه ؟
سلام داداش پیستون و رینگ موتور ان اف یو با تیوفایو های معمولی فرق میکنه یانه ً
سلام . من یه ۲۰۶ سال ۸۹ دریچه برقی تیپ ۲ دارم خیلی راضی بودم . الان سر یه مشکل فنی مجبور شدم موتور باز کنم کلا .. میخوام بدونم همین tu3 میشه سر سیلندر ۱۶ سوپاپ گذاشت . اگه آره باید ecu کلا عوض بشه ؟ به غیر از این تو موتور هایی که داخل ایران پیدا میشه با آگاهی که داری که خیلی جالب بود اطلاعتون برام کدوم موتور جای دستکاری بیشتری داره کلا موتور عوض بخوام بکنم . ترجیه ام تو اولویت اینه که همین موتور باشه فقط طریقه سوخت رسانی و یه توربو برقی یا با یه دریچه برقی منی فول که ماشین ۲ حالت باشه یه حالت عادی یه حالت که سوخت رسانی قویتر بشه و توربو هم روشن بشه فقط یکم شتاب زیاد بشه و کشش . یه چیزی شبیه حالت اسپرت MG6 توربو که تو حالت اسپرت توربو فعال میشه . نظرتون چیه ؟ بازم میگم برای من تو کف خیابون شتاب لحظه ای خیلی بیشتر بکار میاد تا یه موتور که ۲۰۰۰ cc باشه با لوازم ۳۰۰HP همه هم میدونن چخبره . ولی شما نظر مهندسی و بصرفه آتون لطف کنید.
راننده مهمتر از ماشینه .
اگه امکان چت و همفکری دارید آیدی تلگرام گذاشتم . ممنون.
یه سوال یه TU5 بود ۲۸۰۰ سی سی حجم داشت اوچی اطلاعات او نبود
سلام خوبی یه سوال یه TU5بود میگن ۲۸۰۰ سی سی هست اطلاعات اون نبود
جنین چیزی با چنین کدی وجود نداره. روی چه ماشینی بوده؟