این روزا هر ساندویچی توی شهر رو که سر بزنی؛ یکی هست که بگه “آره داداش…. ماشین، کامل آرسی جمع شده!”
اما نهایتا به بال و سپر و چراغ کروز ختم میشه! توی این مطلب قصد داریم که فرق 206 rc رو با 206 های معمولی مشخص کنیم.
یادتون نره برای خرید لوازم آرسی میتونین به بخش لوازم 206 یک سر بزنین!
تفاوت های ظاهری 206 rc
تفاوت 206 معمولی و آرسی در ظاهر، محدود به سپرها و یکسری لوازم دیگه میشه. مهمترین نکته که شاید به چشم نیاد؛ این هست که 206 آرسی فقط در رنگهای قرمز، نقرهای، آبی و مشکی به بازار اومده. البته تعدادی 206 rc سفید سفارش ژاپن هم بوده. پس اگر اصالت ماشین براتون مهمه، این نکته رو یادتون نره.
تفاوت بعدی نسخه آرسی، دو در بودن هست. فرض کنین یک ماشین پرتوان برای یکسری جوون میسازین و 4 تا در براش میذارین؟ مث این هست که یکی رژیم داشته باشه ولی روزی 4 تا بستنی بخوره!
در نسخه آرسی خبری از چراغ شور و سانروف هم نبود. همه این ها به خاطر کم شدن وزن ماشین هست تا بتونه در کنار رقبای خودش دووم بیاره.
نکته بعدی سپر هاست. سپرها در 206 آرسی معمولا لبهدار هستن و پهنای بیشتری دارن تا چرخهای بزرگتر رو بتونن توی خودشون جا بدن. اگر هنوز راجع به حرفی که میزنم شک دارین؛ کافیه به ماشین کسایی که گلگیر فابریک با سپر RC دارن، نگاهی بندازین. بیرون زدگی لبه سپر کاملا توی ذوقاتون میزنه!
مسئله بعدی گلگیرهاست. حتما 206 هایی رو دیدین که تایر های خیلی پهن میندازن (عموما بالای 225). زمانی که گلگیر آرسی داشته باشین؛ بیرون زدگی این نوع تایر ها اصلا به چشم نمیاد. معمولا برای رینگ های سایز 16 به بالا (که فابریک پژو هستن) گلگیر آرسی واجب میشه تا بد چشمی نکنه.
آخرین بخش از نمای ظاهری، مربوط به رینگهای آتلانتیس 17 اینچی هست که رقصاش بینهایت قشنگه!
تفاوت های فنی
موتور 206RC
اصلا خیلیها برای همین موتور میرن و کلی هزینه میکنن اما ظاهر ماشینشون هنوز فابریکه! پژو برای این ماشین یک موتور 2 لیتری تدارک دیده بود.
کدموتور | EW10J4S |
حجم دقیق | 1997 سیسی |
نسبت تراکم | 11:1 |
تعداد سوپاپ | 16 |
بور*استروک | 85*88 |
اسب بخار اعلامی کارخانه | 175 اسب بخار |
گشتاور اعلامی کارخانه | 202 نیوتون متر |
ممکنه اعداد در مقایسه با TU5های تیون شده چندان به نظر نیاد (که البته حق دارین؛ TU5 کلا داستان داره!) اما بلوک این موتور از آلومینیوم ساخته شده؛ این مسئله باعث کاهش وزن چشم گیری میشه.
سیستنم کنترل پایداری
در همین حال باید سیستمهایی باشه که بتونه این حجم از قدرت رو مهار کنه. سیستم کنترل پایداری ESP و ضد لغزش ASR برای همین منظور روی 206 rc گذاشته شده. البته تایرهای بزرگترهم تونسته این ماشین رو به سطح آسفالت بچسبونه.
سیستم تعلیق 206RC
اگر توی یک 206 معمولی نشسته باشین یا یکی از دوستاتون یک هاچبک پژو داشته باشه؛ محاله از هندلینگ این ماشین سر پیچ ها گلایه نداشته باشه! حالا کافیه قیمه ها رو بریزی تو ماست و موتور EW10 رو بکنی توی اتاق 206! رسما هندلینگ یک شوخی میشه!
برای جلوگیری از این موضوع، پژو سیستم تعلیق این ماشین رو ارتقا داده. سیستم ارتقا یافته شامل یک اکسل سه تیکه مستقل هست که هندلینگ مناسبی داره. این سیستم روی 206 های SD هم استفاده شده.
این تغییر باعث شد تا این ماشین در زمان خودش هندلینگ بسیار مناسبی داشته باشه. کارشناس ها هندلینگ این ماشین رو بین مینی کوپرS و فورد فوکس ST قرار دادن.
ترمز های 206RC
قدرت بدون کنترل هیچ معنی نمیده! برای مهار این حجم از توان، ترمز های بزرگتر هم به 206 آرسی اضافه شد. این ترمز ها میتونن ماشین رو با سرعت 100 کیلومتربرساعت در فاصله 37 متری متوقف کنن.
تزئینات و تجهیزات رفاهی داخل اتاق
داخل اتاق 206 rc کلا دنیای دیگه ای رو حس میکنین! سیستم رادیوی RT3 با GPS و کنترل از راه دور، همون اول چشمتون رو میدزده. چند ثانیه بعد چشمتون به کیلومتر 250 تایی میوفته!
سیستم RT3 یکی از نوآوری های به روز پژو اوایل قرن 21 بود. یک سیستم به روز که با تمام مدار برق خودرو ارتباط داشت و میتونست کارهای مختلفی انجام بده. ارسال پیامک، نمایش وضعیت آب و هوا، نوع رانندگی، میزان مصرف سوخت،شیب سنج، قطب نما و هشدارهایی که برای قطعات خراب خودرو نیاز بود؛ همگی با وجود سیستم RT3 امکان پذیر بود.
اگه هنوز عقل و حواسی واسهتون مونده باشه؛ شاید متوجه صندلیهای گیرای آرسی بشین؛ و اگر یکمی دیگه دقت کنین، دکوراتیو فیبرکربنی RC جلب توجه میکنه. وسط این همه تجملات (!) حواستون باشه تزئینات کرومی اتاق رو از قلم نندازین!
اگر به زیر پاتون هم نگاه بندازین؛ ست روپدالی استیل جلب توجه میکنه که برای دهه 90 خیلی محبوب بوده. 206RC مجموعا 6 ایربگ داره؛ دوتا برای راننده و شاگرد، دوتا روی ستون ها و دو تا ایربگ پرده ای.
چرا 206 rc ماشین محبوبی شد؟
آرسی محبوب شد چون در اروپا، ماشینهای Hot Hatch (هاچبک های پر قدرت) بسیار محبوب بودند. آرسی در ایران محبوب شد چون همه به قدرتاش پی بردن! و از طرفی تزئینات چشمنوازی داشت و واقعا تعادل مناسبی در طراحی داره (نسبت به مدل فابریک).
اما مهمترین دلیل محبوب شدن آرسی در ایران، این بود که 206 ماشینی در دسترس هست. ماشینی که معمولا به عنوان انتخاب اول جوونها برای خرید برگزیده میشه؛ قاعدتا طرفدارهای خاص خودش رو خیلی سریع پیدا میکنه.
ما توی این مقاله تعدادی از تفاوت ها رو گفتیم؛ اما اینا همش نیست! اگر فکر میکنین که دقیقا میدونین چیا رو نگفتیم برامون بنویسین!
گردآوری و نوشته شده در توربو کلاب
با همکاری پیج Tuning Home
نظری داری؟ حتما بنویس!
سلام مطلب مفیدی بود
ممنونم از توجه شما 🙏
پشمام این ماشین واقعاً واقعاً خیلی فرق داره خیلی خاصه
حیف که توو ایران قانونی نیست دوست من یدونه موتور آر سی روی یه ۲۰۶ بست تصادف کرد بیمه هیچیشو قبول نکرد.