در قسمت اول توربو کردن 206، توضیح دادیم که برای توربوکردن موتور TU5 چه شرایطی رو باید درنظر گرفت. در اینقسمت بیشتر به بخش عملی کار میپردازیم و چند روش مختلف رو بررسی میکنیم.
اگر هنوز راجع به طرز کار توربو و شرایط استفاده از توربو سوال دارین؛ میتونین قسمت اول توربو کردن 206 رو بخونین.
برای خرید لوازم و دیدن قیمت ها و لوازم توربو کردن TU5 در ایران؛ کافیه به لینک زیر یه سر بزنین!
گام اول توربو کردن TU5 : تغییر ضرایب گیربکس
حقیقت این هست که اگر یک ماشین تنفس طبیعی رو توربو کنین؛ اولین مشکل، هرگزدی زیاد تایرهاست. اینمسئله باعث میشه تا نتونین به صورت مناسب از قدرت توربو استفاده کنین. انگار که ظرف خالی سس رو به امید سس فشار بدین؛ اون چیزی که انتظار دارین، بیرون نمیاد!
مسئله دوم که باید به اون توجه کنین؛ ضعف عمومی خودروهای پژو در سیستم انتقال قدرت هست. تغییر ضرایب گیربکس، تا حد زیادی این مشکل رو حل میکنه. بهترین پیشنهاد، استفاده از پینیونهای 19 تایی هست.
گام دوم: واحد پردازش موتور ECU
واضح هست که کامپیوتر فابریک ماشین توانایی پردازش پارامترهای یک موتور توربو رو نداره. پس باید از ECUهای قابلبرنامهریزی یا پیگیبکها استفاده بشه.
گام سوم توربو کردن TU5 : انژکتور و جرقه
برای روشن کردن یک TU5 توربو بهتر هست از تیونر خودتون مشورت بگیرین. انتخاب یک ایسییو مناسب، بستگی به برنامه تیونینگ شما داره.
با توربو شدن موتور، عملا نسبت سوختبههوا بههم میخوره. درسته که انژکتورهای فابریک موتور TU5 پتانسیل خوبی برای هماهنگی با سیستم توربو شارژ دارن؛ اما تعویض انژکتورها با نمونه های قویتر، به جمعشدن اصولی موتور، بسیار کمک میکنه. انتخاب این مورد بستگی زیادی به پلن تیونینگ و قدرت مد نظر شما داره.
برای تکمیل اینقسمت، خیلی بهتر هست تا سیستم جرقه تقویت بشه. استفاده از کیتهای جرقه یا شمعهای مخصوص خودروهای توربو، بسیار کارساز هست.
گام چهارم: دیوایس توربو
انتخاب سایز توربو برای توربو کردن TU5 بسیار مهم هست. استفاده از یک توربو کوچک، استهلاک زیادی داره. درهمینحال یک توربو بزرگ باعث میشه تا کل پول شما دود بشه. (برای لذت بردن از یک توربوی بزرگ، میتونین تراکم رو بالا ببرید تا توربو سریعتر به حرکت در بیاد. مشکل این کار، کیفیت سوخت هست. با بالا رفتن تراکم، امکان ناک زدن بیشتر میشه. پس اگر ماشین شهری دارین جمع میکنین حواستون به این مسئله باشه)
گام پنجم: استفاده از اینترکولر
اینترکولر باعث میشه تا هوای ورودی به موتور خنکتر باشه. معمولا اینترکولر برای فشارهای پایین توصیه نمیشه؛ اما اگر امکانش رو دارید؛ حتما استفاده کنین! اینترکولر برای توربو، مثل نوشابه کنار غذاست. بدون نوشابه میشه غذا خورد؛ اما با نوشابه یک مزه دیگه داره!
اینترکولرهای بزرگ، زمان فول بوست رو (زمانی که طول میکشه تا موتور به قدرت کامل برسه) افزایش میدن. این مسئله لذت رانندگی رو کم میکنه همیشه منتظرین تا ماشین راه بره ولی نمیره!
از طرف دیگه اینترکولرهای کوچیک نمیتونن هوای ورودی رو به خوبی خنک کنن. انتخاب این مورد ارتباط زیادی به قدرت مدنظر و بودجه شما داره. حتما راجعبه این مورد با تیونرتون مشورت کنین.
حالت دیگهای که وجود داره؛ استفاده از اینترکولرهای آب خنک هست. این محصول خدا و خرما رو باهم داره! سریع توی بوست میاد و دمای هوای ورودی موتور هم خنک میمونه! (قطعا دردسرهای خودشم داره! مثلا قیمت یا اینکه همیشه باید مخزن آب رو پر نگه دارین.)
استفاده از دریچه گازهای اورسایز در استیجهای پایین توربو اصلا توصیه نمیشه.
بررسی چند ستاپ پیشنهادی
در ادامه سه ستاپ پیشنهادی برای توربو کردن موتور TU5 رو بررسی میکنیم. مقالاتی که در توربو کلاب منتشر میشه؛ قطعا کامل نیست و نیاز هست تا با تیونر ماشینتون راجع به اونا صحبت کنین. شما میتونین با انتشار آگهی در قسمت درخواست راهنمایی و کمک از حرفهای تر ها بخواین تا کمکتون کنن.
یا اگر توی این زمینه خدماتی ارئه میدین؛ با ثبت آگهی مردم رو آگاه کنین.
پیشنهاد اول توربو کردن TU5
برای این استیج نیاز به تغییر لوازم داخل موتور ندارین. بله درست خوندین! حقیقت اینه که برای فشارهای پایین، نیازی به تغییرات اساسی نیست.
فقط باید هدرز اضافه کنین و شمعهایی با استاندارد حرارتی سردتر استفاده کنین. استفاده از انژکتورهای قویتر راندمان بهتری بهتون میده. میتونین توی این مورد از انژکتورهای سورن توربو استفاده کنین. برای انتخاب توربو هم باید واقع بین باشین. یک توربو حداکثر تا سایز 25 اینچ به خوبی روی موتور فابریک 206 جواب میده.
پیشنهاد دوم
استیج دوم شامل تمام موارد بالا برای توربو کردن TU5 میشه؛ بعلاوه تغییرات روی سرسیلندر. استفاده از سوپاپهای اورسایز و میلسوپاپهای بهتر. میلسوپاپهایی که دیوریشن بالا دارن بسیار کارساز هستن.
پیشنهاد سوم
اگر از ماشین استفاده شهری میکنین و زیاد در دورهای بالا پرسه نمیزنین؛ اضافه کردن استروک به شدت کارساز و هزینهبر هست. برای استروک کردن موتور احتیاج دارین تا از پیستونهای جدید استفاده کنین.
چه گزینهای برای این کار بهتر هست؟ اسمش روشه! شاتونهای موتور EF7توربو به شدت برای این کار مناسب هستن (میتونین از میل لنگ این موتور برای استروک سایز 85 استفاده کنین. اما احتمال یاتاقان زدن بالا میره. استفاده از یاتاقانهای ساخت داخل میتونه کارگشا باشه و بدون مشکل فشار رو تحمل کنه. برای اطلاعات بیشتر با تیونرتون صحبت کنین).
اگر با پلن استروک جلو میاین میتونین سایز توربو رو هم بزرگ کنین؛ تا کجا؟ تا سایز 28 این کار، ایمن و بی خطر هست.
موتورهای توربو نیاز به بنزین با کیفیت دارن. اگر ماشین شهری جمع میکنین حواستون به این مسئله باشه.
تغییرات فنیتر برای توربو کردن TU5
سایر تغییراتی که در لیست زیر اومده، به افزایش راندمان کمک میکنه. اگر بودجه و شرایطتون اجازه میده، حتما نیمنگاهی به این موارد داشته باشین.
افزایش سایز دریچه گاز
پورت پولیش
استفاده از واشر سرسیلندر افتر مارکت
تعویض پیستونها با نمونه مقاومتر
تعویض پمپ سوخت با نمونه فشار بالا
استفاده از کیت واتر متانول
استفاده از کیت کلاچ گرافیتی برای انتقال قدرت بهتر
و درنهایت ارتقای سیستم ترمز و تعلیق
تجربه خودتون رو از توربو کردن TU5 برامون بنویسین! قطعا تجربه های شما جذاب هستن!
نظری داری؟ حتما بنویس!
سلام اصلا این محصول خدا و خرما را با هم ندارد ) اگر منظور مشرکانه و کافرانه به خدا باشد )
شما خدای کدوم دین و خرمای کدوم مذهب رو میفرمایین؟😅🙏
داداش منظورت از توربو سایز 25 یا 28 چیه دقیا میشه توضیح بدی؟ من تا بحال توربو ها رو فقط با سایز کمپرسور و فلنجشون دیدم
این سایز ها مربوط به قطر پره توربو بر حسب میلی متر هستن
برای ۲۲۰ تا ۲۵۰ اسب چقدر بوست لازمه حدودا؟
برای گرفتن قدرت راه های مختلفی هت که بستگی به ستاپ موتور ماشینتون داره برای این موارد اگر با تیونر مشورت کنین معمولا نتیجه بهتری داره
برای توربو کردن چه پیستونی خوبه درحدی که شاتون فابریک جواب گو باشه دومن اینکه با این تغییران اویل پمپ جواب گوهست ?
شاطون فابریک رو میتونین تا 350اسب استفاده کنید هرچند که برای این اسب ها لازم هست حداقلا از پیستون مزدا zm استفاده کنین. استفاده از اویل پمپ فابریک هم منعی نداره به شرط اینکه اویل پمپ سلامت باشه