توربوکلاب

تقویت موتور پراید

تیونینگ خودروها

19 اردیبهشت 1401 24 بازدید
توربوکلاب

اگر احساس میکنین پراید ماشینی هست که خوب راه نمیره، کاملا در اشتباهین!
حقیقت این هست که موتور پراید شاید ضعیف باشه. ولی وقتی یک موتور قوی میذارین جاش، نسبت قدرت به وزن طوری عوض میشه که نمیتونین فکرشو بکنین! این ماشین با تمام عیب‌ها، هنوز یکی از بهترین اتاق ها برای تقویت و استفاده در پیست رو داره. توی توربو کلاب بیشتر راجع به تقویت موتور پراید (که عمدتا از سری B مزدا هستن) میخونیم.

در مورد موتورهای سری B

این موتورها که بین سال‌های 1985 تا 2005 تولید شدند؛ همه‌شون چهار سیلندر هستن. حجم موتوراشون بین 1.1 لیتر تا 1.8 لیتر هست. توان این موتورها از 44اسب شروع می‌شه تا الی‌ماشاءالله. درواقع همه‌شون هم خیلی هیجان‌انگیز نیستن؛ البته روی کاغذ! تا اینکه وارد جزئیات بشین.
اون‌جا موتور1.1 لیتری B هم حرفایی برای گفتن داره. دلیل این حرف‌ها به‌خاطر جنس بلوکه سیلندر هست که از الگوی مقدس چدن استفاده می‌کنه . البته از شاخص‌های دیگه این موتور، میشه به این قابلیت اشاره کرد که وقتی تسمه تایم پاره می‌کنه فاجعه به بار نمیاره! دلیلش هم به خاطر شکل پیستون‌ها و مقدار لیفت سوپاپ‌هاست. این تعریفی هست که خود کمپانی ارائه داده؛ اما جا داره گریزی به پراید و موتور B3 بزنیم. این موتور متعلق به زمانی بود که سوپاپ نمی‌زد؛ اما الآن زمانی هست که سوپاپ می‌زنه! خب درواقع یکمی معادلاتش عوض‌شده که این اتفاق‌ها می‌افته!

پراید کره ای اصل
پراید کره ای اصل! در وطن!

با توجه به اینکه این موتورها واقعاً تنوع زیادی دارن؛ فعلاً با پرکاربردترین‌هاش یکم دست‌وپنجه نرم می‌کنیم.

موتور B3 پراید (بی 3)

موتور بی 3 دقیقاً 1324cc حجم داره که تک میل سوپاپه؛ B3 می‌تونه قدرتی بین 54 تا 74 اسب به ملت عنایت کنه! البته اونی که توی ایران ما ازش استفاده می‌کنیم در نمونه کاربراتی و نمونه انژکتوری قدرتی یکسان تولید می‌کنه.

موتور B3 پراید
موتور B3 پراید

از این مشخصات کاتالوگی که بیایم بیرون؛ لازمه گریزی بزنیم به دوست عزیزی که می‌گفت: “روزی روزگاری، درحالی‌که که همه دوستان توی پیست از موتور B5 استفاده می‌کردن؛ با موتورB3، همه رنده می‌شدن!” که به این موضوع اشاره می‌کنه که فلفل نبین چه ریزه.

موتور B6 پراید ( بی 6 )

در ابتدا جا داره به یک موضوع کاملاً رسمی اشاره‌کنیم؛ اینکه سیلندر B6 همون سیلندر B3 که برقو خورده!
این موتورها همه‌شون 16سوپاپ هستن. که یک نکته دیگه هم دارن! این موتورها می‌تونن بااینکه 16 سوپاپ باشن، تک میل‌سوپاپ هم باشن؛ البته بی 6، مدل دومیل سوپاپ هم داره!

ازلحاظ کاتالوگی، این موتور بین 100 تا 118 اسب می‌تونه قدرت تولید کنه. این توان از یک موتور 1597cc درمیاد و موتوری هست که چون ورژن توربو هم داره؛ بعضی از قطعاتش توی مدل اتمسفریک یکمی دستِ بالا گرفته‌شده تا تحمل بیشتری داشته باشه.

موتور B6 پراید
موتور B6 تنفس طبیعی پراید

موتور B6T پراید ( بی 6 توربو )

موتوری با حجم 1597cc که درواقع همون مدل اتمسفریک هست که توربو شده. ماشین‌هایی که این موتور رو داشتن، بیشتر چهارچرخ متحرک بودن؛ اما دیفرانسیل جلو هم بین‌شون پیدا میشه. قدرت بی 6 توربو ، بسته به بازارهای هدفش و استانداردهای آلایندگی متغیره که از 132 اسب و 184 نیوتن متر (که برای بازارهای آمریکای شمالی بوده) شروع میشه تا قوی‌ترین ورژن‌اش که 148 اسب و 196نیوتن متر قدرت داره. این تغییر قدرت با اینترنال کاملاً یکسان قابل انجام هست.

موتور B6T پراید
موتور B6T پراید

تقویت موتور پراید با B6RS ( بی 6 آر اس )

این موتور درواقع همون B6 معمولی هست که دیگه معمولی نیست!
تفاوت‌ها در این موتور به‌شدت فاحش هست. سرسیلندر با جنس جدید و میلنگ و فلایویل با جنس سبک‌تر؛ که نتیجه‌اش می‌شه یک ردلاین 7200تایی! نکته خاص، استفاده از پره‌ها برای خنک کاری موتور و روغن هست؛ این نکته نشون میده که مزدا برای مهندسین ماشین‌باز چیزایی برای ارائه داره!
بعدازاین همه تعریف و تمجید؛ باید بریم سروقت اعداد که داستان 90 اسب تا 120 اسبی رو به ما نشون میده. این موتورها گشتاورهایی تقریباً یکسان در بازه میانگین 136نیوتن متری دارن. البته یک نکته خوب در مورد B6RS وجود داره که استانداردهای آلایندگی خوبی رو پاس کرده و سال‌های زیادی روی خط تولید بوده. پس هنوز میشه یک بی 6 آر اس رو پیدا کرد.

موتور B6 توربو پراید
موتور B6 توربو پراید

پراید موتور BP (بی پی) ، غول آخر موتورهای پراید!

موتور بی پی با حجم دقیق 1839سی سی اما با کلی لوازم کارخونه‌ای!!
همراه با یک میل‌لنگ فورج عالی، پیستون‌های فورج، اویل پمپ فورج، پره‌های انتقال‌دهنده گرما، ردلاین 7کیلویی و 16 عدد سوپاپ که می‌تونه 130 اسب و 165نیوتن متر به خریدارش تقدیم کنه؛ اما به گفته خود مهندسان مزدا “اصلاً به این اعداد اکتفا نکنین”
البته این موتور نسخه 8سوپاپ هم داره که می‌تونین از کارتل مشکی‌رنگ و میلنگ ریخته‌گری شده تشخیص‌اش بدین.

موتور BP پراید
موتور BP پراید

پراید بی پی توربو (BP TURBO)

موتور بی پی توربوشارژ و خب دیگه خودتون بقیه‌اش رو بگین!
180اسب ناقابل و 237 نیوتن متر ناقابل‌تر که معمولاً روی ماشین‌های دو دیفرانسیل مزدا بوده؛ اگر هم دو دیفرانسیل نبوده، LSD داشته و دف عقب بوده.

موتور BP توربو پراید
موتور BP توربو پراید

البته با این‌همه صحبتی که در مورد این موتور شد؛ چند نکته واقعاً جای تأمل داره که یکی‌اش داستان اکتان هست!
BP توربو، به بنزینی که مصرف می‌کنه خیلی حساسه و یجورایی پاشنه آشیلش محسوب میشه؛ البته نه برای تراکم‌اش و داستان ناک؛ بلکه به خاطر قدرتی که می‌خواد به شما بده؛ بعلاوه سعی کنین برای تقویتش، اول روی میل لنگ و قطعات دوارش مانور بدین و بعد برین سروقت بقیه قطعات.

شما چه تجربه‌ای از تقویت موتور پراید دارین؟
برامون بنویسین!

به اشتراک بذارین!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در این مقاله میخوانید:

بیشتر بخونین:

تجربه بهتر در اپلیکیشن

همین الان دانلودش کن!