توربو کلاب – پژو 405 فرانسوی با پیشرانه 2000 سیسی در سال 1984 میلادی معادل سال 1364 هجری شمسی برای اولین بار تولید شد. پس از 4 سال تولید این خودرو، یعنی در سال 1988، پژو 405 عنوان برترین خودرو سال اروپا را به خود اختصاص داد. در این مطلب به بررسی دقیق پژو 405 Mi16 میپردازیم.
زمانی که 405 Mi 16 مستقیماً توسط کمپانی فرانسوی پژو تولید میشد؛ یکی از زیباترین طراحیهای بدنه را بین خودروهای موجود در بازار داشت. کمپانی پژو هنوز هم خودروهای فوقالعادهای نظیر پژو 508 با طراحی بدنه بسیار زیبا را روی خط تولید خود دارد. پس هر وقت دلتان برای دیدن دوباره 405 تنگ شد میتوانید به خط تولید حال حاضر ایرانخودرو سری بزنید که هنوز هم پس از گذشت سالها از توقف تولید جهانی این خودرو، آن را با اندکی تغییرات کوچک روانه بازار ایران میکند.
طراحی کیت بدنه Mi16 405
بااینکه اساس کلی طراحی این خودرو را میتوان بر پایه طراحی نهچندان پرزحمت مکعب مستطیلی و بدون استفاده از هیچگونه خطوط و منحنی روی بدنه دانست؛ ولی استفاده از سپرهای همرنگ بدنه، زههای پهن بر روی درها و رینگهای آلومینیومی، کمی حال و هوای اسپرت به آن بخشیدهاند. طراحی این خودرو توسط کمپانی پینین فارینا انجامشده است که در حال حاضر نیز خودروهای بسیار زیبایی طراحی میکند. البته برخلاف بقیه اتفاقات خودرویی کشور، بازار ایران رد پای بزرگی از پینین فارینا دارد.
نمای عقبی این محصول، درواقع نمای عقبی نسخهای است که در ایران بانام RD یا ROA یاد میشود. البته با تفاوت اینکه در پژو 405 Mi 16 یک اسپویلر یا باله نیز روی صندوقعقب قرار دارد. این اسپویلر زمانی طراحیشده است که به چسبندگی خودرو و نیروی به سمت پایین (یا داون فورس) اهمیت زیادی داده نمیشد؛ بهخصوص در یک خودرو شهری نیمه اسپرت فرانسوی! بنابراین نباید از آن انتظاری غیر از زیباتر و اسپرت تر جلوه دادن نمای خودرو را داشت.
موتور پژو 405 MI16
یکی دیگر از دلایل اسپرت بودن این خودرو را میتوان استفاده از پیشرانه 2000 سیسی 16 سوپاپ 4 سیلندر باقدرت 158 اسب بخار دانست. این پیشرانه تنفس طبیعی حداکثر گشتاور 181 نیوتون متر را به چرخهای جلو یا هر چهارچرخ خودرو در نسخه دو دیفرانسیل انتقال میدهد. لازم به ذکر است که این نیرو پس از عبور از جعبهدنده 5 سرعته دستی به چرخها انتقال مییابد.
این نیرو قادر است تا کابین 1237 کیلوگرمی پژو 405 Mi16 را در مدتزمان 8.6 ثانیه از حالت سکون بهسرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند.
ترمزهای دیسکی این خودرو، مجهز به سیستم ضد قفل ABS است که در مدتزمان مناسب، قادر به کم کردن سرعت خودرو و رساندن آن به حالت سکون هستند.
پژو 405 به دلیل استفاده از فنربندی مک فرسون در هر چهارچرخ از چسبندگی بسیار خوبی به جاده بهره میبرد. هندلینگ این خودرو در حد متوسط ارزیابی میشود زیرا در برخی مواقع قسمت جلویی خودرو انحراف زیادی داشته و هنگام پیچیدن به طرفین خم میشود.
طراحی داخلی پژو 405
همانطور که حدس میزنید داشبورد، تودوزی و صندلیهای پژو 405 اصیل با کیفیتی که امروز در ایران به بازار عرضه میشود تفاوتهایی دارد.
پلاستیک باکیفیتتر و طراحی جذابتر داشبورد، صندلیهای چرمی باکیفیت و با ارگونومی مناسب و استفاده از قطعات چوبی تزئینی در برخی مدلها از نکاتی هستند که باعث میشد مشتریان آن روزهای پژو 405 از مشتریان امروزی این خودرو، ذوق و شوق بیشتری برای خرید این خودرو داشته باشند.
این خودرو به دلیل بهرهمندی از کابین و صندوقعقب بزرگ، یک سدان خانوادگی تندوتیز محسوب میشود. البته باید بدانید که پژو در سالهایی که به تولید این خودرو مشغول بود؛ تصمیم به سیراب کردن خواستههای هواداران خودروهایی باقابلیتهای حرکتی بالا داشت. به همین دلیل علاوه بر تولید مدل چهارچرخ متحرک، دست به تولید نسخه مجهز به سیستم پرخوران توربو شارژر زد. این مدل که با کد T16 شناخته میشود از توان 220 اسب بخاری و حداکثر گشتاور 324 نیوتون متر بهرهمند بود.
صفرتا صد پژو 405 Mi16 مقداری در حدود 6.5 ثانیه اعلامشده است. همچنین نسخه توربو قادر است با حداکثر سرعت 231 کیلومتر بر ساعت حرکت کند.
موتور اسپرت
پژو اسپرت فعالیت های گسترده ای در موتور اسپرت نیز دارد. در دهه 90 پژو حضور پر رنگی در موتور اسپرت داشته است. حضور در مسابقات BTCC، رقابت های اتوموبیل رانی فرانسه و رالی داکار پاریس از جمله مهم ترین این فعالیت هاست.
پژو 405 توربو 16
نسخهای از پژو 405 که به نام 405توربو16 شناخته میشود. این خودرو، تفاوتهای زیادی با نسخه استاندارد 405 دارد. شکل بدنه کوپه و موتور که به جای کاپوت، بین چرخهای جلو و عقب قرار دارد. همچنین این ماشین مجهز به سیستم چهارچرخ متحرک است. نیروی تولیدی توسط یک دیفرانسیل قابل تنظیم الکترونیکی به چرخها انتقال پیدا میکند.
از این ماشین 4 عدد ساخته شد که در مسابقات Hill Climb و رالی پاریس داکار شرکت کرد.
رقابت های تورینگ کار
از اوایل تا اواسط دهه 90 میلادی، نسخههای خیابانی پژو 405 در مسابقات BTCC و French Supertourisme Championship شرکت کردند. این خودرو در مسابقات BTCC دستاوردهای زیادی نداشت اما در سالهای 1994 و 1995 با رانندگی Laurent Aïello قهرمان مسابقات شد.
کلاس پژو 405 در ایران
کلاس پژو 405 در کشور ایران به عنوان یکی از پرطرفدارترین کلاسهای خودروهای مسابقه ای در بین طرفداران شناخته میشود. این خودرو به دلیل تعادل مناسب در پیچها نسبت به سایر خودروهای مسابقهای در ایران گزینهای ایده آل به شمار میرود.
موتور مورد استفاده در این خودروها XU7 است که تغییراتی نیز دارد. تغییر سیستم مکش هوا و خروجی دود، استفاده از میل بادامکها با راندمان بالاتر و استفاده از پیستونها با ضریب تراکم بیشتر از جمله این تغییرات هستند.
تفاوت اصلی 405 ایرانی و MI16!
هنگام بررسی و مشاهده نسخههای اصلی و مونتاژ فرانسه مدلهای پژو حسرتهای بسیاری در ذهنمان به وجود میآید که چرا عیناً همین نسخهها با همین کیفیت در کشور ما وجود ندارند. خودروهایی باقیمت مناسب که از قدرت و کیفیت مناسبی نیز بهرهمند هستند و در نوع خود توانایی به وجود آوردن حس خوب در دل مشتری را خواهند داشت. پژو 405 هماکنون نیز در ایران طرفداران بسیاری دارد و اگر نسخههای اصیل این خودرو به کشور ما راه پیداکرده بودند قطعاً تعداد این طرفداران نیز بیشتر بود.
پژو 405 Mi 16 یک از محصولات بسیار موفق پژو در جهان و در همین حال یکی از موفقترین و پرفروشترین محصولات ایرانخودرو است که از اوایل دهه هفتاد شمسی تاکنون روی خط تولید قرار دارد و نزدیک به سه دهه است که در ایران شاهد پژو 405 های صفرکیلومتر هستیم. حتی پسازاینکه در سال 1995 تولید آن توسط پژو متوقف شد، شاهد مدلهای 2019 این خودرو در بازار ایران هستیم.
همچنین لازم به ذکر است که برخی از قطعات پژو 405 (نظیر گیربکس آنکه با کد BE3 شناخته میشود) توسط ایرانخودرو تولیدشده و در خودروهایی مانند پژو 206 های سال 91 به بعد بهجای گیربکس فرانسوی اصلی پژو 206 مورداستفاده قرار میگیرد.
نظری داری؟ حتما بنویس!
جای تاسفه درمملکتی زندگی میکنیم که دولت مردان وصاحبان صنایعش خودکه عرضه تولیدهیچی راندارن که هیچ.
حتی گندمیزنن به محصولات اصلی وارداتی اونم به قهقرا میبرن.
واقعاکه عصربیشعوری اینجاست.
انصافا این حق طبیعی یک انسانه که از محصولات با کیفیت استفاده ی راحت و کم هزینه داشته باشه اومدن با جایگزین کردن قطعات ایرانی بجای فرانسوی کیفیتش رو پایین اوردن و با اینکه کیفیتش پایین اومده قیمتش هم بالا تر هستش اون زمان حتی الان فرانسوی ها به راحتی ۴۰۵ خریدن ولی ما الانم بعضیا پول خریدن ۴۰۵ ایرانی رو ندارن حالا ماشین های بهتر که بماند حتی رینگ اسپورتش رو هم برداشتن????
فرانسوی عجب چیزیه 👑🇲🇫🤤🤤🤤📿❤️🔥
۱۹۸۴معادل۱۳۶۳اروپا آنقدر خودروسازان خوب داره که شرکت پژو سیتروئن اصل جای نداره